وبلاگ تخصصی زبان انگلیسی

وبلاگ تخصصی زبان انگلیسی

وبلاگ تخصصی زبان انگلیسی

وبلاگ تخصصی زبان انگلیسی

بهترین کتاب آیلتس

سه شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹ ق.ظ

امتحان آیلتس چیست؟ اگر قصد شرکت در این آزمون زبان انگلیسی را دارید، هوشمندانه است که قبل از هر گونه آمادگی، درباره آن به اندازه کافی تحقیق کنید. از بخش‌های مختلف آن آگاه شوید و انواع مهارت‌هایی که برای موفقیت در آن لازم است را به خوبی بشناسید. در علم آموزش زبان به این کار «آگاهی یافتن نسبت به تست یا test-wiseness» می‌گویند.

کلمه آیلتس یا IELTS مخفف International English Language Testing System است. این عبارت به معنای «سیستم سنجش بین‌المللی زبان انگلیسی» است. به بیان دیگر آیلتس آزمونی است که طراحی شده تا بتواند مهارت زبان‌آموزان مختلف را از تمامی نقاط دنیا مورد ارزیابی قرار دهد.

 

انواع آزمون آیلتس : عمومی و آکادمیک

آزمون آیلتس دو نوعِ کلی و متفاوت از یکدیگر دارد. آیلتس عمومی یا General IELTS و آیلتس آکادمیک یاAcademic IELTS. با توجه به هدفتان از شرکت در این امتحان، شما فقط یکی از دو نوع آزمون را خواهید گذراند.

در حالت کلی، کسانی در آزمون آکادمیک شرکت می‌کنند که بخواهند در دانشگاهی بین‌المللی در سطحِ کارشناسی و یا ارشد و بالاتر شرکت کنند؛ و یا اینکه بخواهند در شغل خاصی (خارج از ایران) مشغول شوند و آن شغل در لیست شرایط خود، موفقیت در آزمون آکادمیک را قید کرده باشد.

اما آیلتس عمومی بیشتر مورد توجه افرادی است که قصد شرکت در فضاهای فنی و عملیاتی را دارند و مثلا می‌خواهند در شغل خاصی به عنوان کارمند پایه مشغول شوند؛ و یا اینکه قصد تحصیل در مقاطع پیش از دانشگاه را دارند؛ و یا اینکه کسبِ حداقلی از نمره این آزمون جزوِ شروطِ مهاجرت آن‌ها است.

مهمترین راه برای کسب موفقیت در آزمون آیلتس انتخاب بهترین کتاب آیلتس است . 

هدف آزمون آیلتس

هر دو نوعِ امتحان آیلتس با همه تفاوت‌هایی که دارند به دنبال یک چیز هستند. آن هدف، شبیه‌سازیِ شرایطِ واقعیِ استفاده از انگلیسی برای داوطلبان است. این آزمون می‌خواهد بسنجد که آیا یک داوطلب می‌تواند در یک فضای انگلیسی زبان، از پس امورِ مربوط به خودش بر بیاید و اصطلاحا گلیم خودش را از آب بیرون بکشد یا خیر؟

به عنوان نمونه، بخش ۲ از تست گفتار یا همان speaking از داوطلب می‌خواهد که حدود ۱ دقیقه روی موضوعی خاص فکر کند و سپس به میزان ۱ تا ۲ دقیقه درباره آن موضوع صحبت کند. هدف این بخش از آزمون آیلتس عمومی این است که مشخص شود آیا این داوطلب می‌تواند در محیط کار، در مورد موضوعی خاص به همکارانش گزارش دهد یا نه؟ در آزمون آکادمیک این تست مشخص می‌کند که آیا داوطلب می‌تواند مطلبی علمی را به سبک دانشگاهی و یه سایر دانشجویان ارایه کند یا خیر؟

پس هدف این بخش‌ها بررسی این موضوع است که آیا فرد مورد نظر، این قابلیت را دارد که تحت فشارِ کاری یا درسی از عهده چیزی که از او انتظار می‌رود بربیاید؟

 

بخش‌های مختلف آزمون آیلتس

آزمون آیلتس از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟ هر دو نوع این امتحان ساختاری یکسان دارند. این آزمون دارای چهار بخش است: تستِ مهارت خواندن، تست مهارت نوشتن، تست مهارت شنیدن و تست مهارت صحبت کردن.

بخش‌های شنیدن و صحبت کردن برای دو آزمون عمومی و آکادمیک دقیقا یکسان است. ولی بخش‌های نوشتن وخواندن آن‌ها از نظر محتوایی با یکدیگر فرق دارند.

در ادامه بخش‌های مختلف هر آزمون را مشاهده می‌کنید. توجه کنید که شما دقیقا به ترتیب زیر هر قسمت را پاسخ می‌دهید:

بخش‌های آزمون آیلتس عمومی

مهارت شنیدن: ۴ قسمت، ۴۰ سؤال، در مدتِ ۳۰ دقیقه.

مهارت خواندن: ۳ قسمت، ۴۰ سؤال، ۳ متن طولانی، در مدتِ ۶۰ دقیقه.

مهارت نوشتن: ۲ فعالیت یا همان task، در مدت ۶۰ دقیقه.

 

مهارت صحبت کردن: ۳ قسمت، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه.
 

بخش‌های آزمون آیلتس آکادمیک

مهارت شنیدن: ۴ قسمت، ۴۰ سؤال، در مدتِ ۳۰ دقیقه.

مهارت خواندن: ۳ قسمت، ۴۰ سؤال، ۳ متن طولانی، در مدتِ ۶۰ دقیقه.

مهارت نوشتن: ۲ فعالیت یا همان task، در مدت ۶۰ دقیقه.

مهارت صحبت کردن: ۳ قسمت، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه.

همانطور که مشاهده می‌کنید در بخش‌های نوشتن و خواندن هم این دو نوع، از قالب و ساختاری یکسان استفاده می‌کنند ولی دارای محتوای متفاوتی هستند.

برای آمادگی برای آیلتس از کجا شروع کنیم؟

حال که دانستیم آزمون آیلتس چیست و با شِمای کلی این آزمون آشنا شدیم، این سؤال مطرح می‌شود که جهتِ آماده شدن برای این آزمون لازم است از کجا شروع کنیم؟

تعیین هدف برای شرکت در آزمون آیلتس

موفقیت در آزمون آیلتس نیازمند این است که اول بدانیم، منظور ما از «موفق شدن» در این آزمون چیست؟ برای تشخیص موفقیت نیز لازم است که از علتِ شرکت در این آزمون آگاه باشیم.

به عبارت ساده‌تر، چرا می‌خواهید در آزمون آیلتس شرکت کنید؟ از خودتان این سؤالات را بپرسید:

  • آیا قصد اقامت در کشوری دیگر را دارید؟
  • آیا هدف شما اشتغال به کار در شرکتی بین‌المللی است؟
  • آیا می‌خواهید در دانشگاهی خاص پذیرش بگیرید؟
  • آیا صِرفا می‌خواهید جهت سنجش مهارت خودتان و داشتن مدرک آیلتس در رزومه خودتان در این آزمون شرکت کنید؟

به سؤالات بالا خوب بیاندیشید و تا جایی که می‌توانید به آن‌ها «دقیق» پاسخ دهید. اما اهمیت این سؤال‌ها در چیست؟

آزمون آیلتس به درد همه نمی‌خورد!

در سال‌های اخیر آزمون‌های بین‌المللی تعیین سطح زبان، به یک تِرِند تبدیل شده‌اند. بسیاری از زبان‌آموزان، علاقمند هستند در این آزمون شرکت کنند و مهارت واقعی خود را بسنجند.

اما نکته اینجاست؛ اگر قصد شما از شرکت در این آزمون، صرفا تعیین سطح خودتان است، شیوه‌ای ایده‌آل و بهینه را برای این کار انتخاب نکرده‌‌اید.

به عبارت دیگر، اگر قصدتان از شرکت در آزمون آیلتس، «ارایه مدرکِ آن به مرکزِ خاصی نیست، شما نیازی به شرکت در این آزمون ندارید و راه‌های بهتری برای تعیین سطح شما یا کسب مدرک معتبرتان وجود دارد.» این اصل، نه فقط درباره آزمون IELTS بلکه درباره آزمون‌های TOEFL و TOEIC و PTE و سایر آزمون‌هایِ بین‌المللیِ مشابه نیز صادق است.

بنابراین اگر شما به سؤال چهارم از پرسش‌های بالا پاسخ مثبت داده‌اید، مناسب‌تر است که به جای آزمون آیتلس یا تافل و سایر آزمون‌ها بین‌المللی از معاد‌ل‌های داخلی آن‌ها استفاده کنید.

هزینه‌های سنگین و رو به افزایش برای شرکت در آزمون آیلتس

حال اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که گریزی از شرکت در این آزمون ندارید، لازم است که قبل از شرکت در این آزمون تا حدِ امکان خودتان را برای آن آماده کنید. این موضوع برای ایرانیان بیش از زبان‌آموزان سایر کشورها اهمیت دارید. چرا؟

زیرا آزمون آیتلس یک آزمونِ «گِران» محسوب می‌شود. از نظر تاریخی آزمون آیلتس هیچگاه امتحان ارزانی نبوده است. و گره خوردن هزینه آزمون با قیمت دلار از دلایل این گرانی است. طبق اعلام رسمی خود سایت آیلتس، قیمت این آزمون در سال‌های ۲۰۱۹۲۰۱۸، بسته به مناطق مختلف دنیا، بین ۲۱۵$ تا ۲۴۰$ است.

در سال ۱۳۹۰ قیمت این آزمون در کشور ما ۷۰۰ هزار تومان بود.

اما در سال ۱۳۹۸۱۳۹۷ مطابق قیمت اعلام شده در سایتِ سازمان سنجش، این هزینه معادلِ ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار توماناست! با توجه به نوسان قیمت دلار، به احتمال زیاد در زمانی که شما این مطلب را مطالعه می‌کنید این قیمت افزایش نیز یافته است.

از سوی دیگر، با دقت درباره اینکه آزمونِ آیلتس چیست این مطلب روشن می‌شود که «آیلتس یک آزمون غَربال‌کننده برای تعیین سطح‌های مختلف از مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی است

این سطح‌بندی شاملِ «۹ دسته» یا اصطلاحا «۹ band بَند» است. بَندِ ۱ ضعیفترین و بَند ۹ توانمندترین شرکت‌کنندگان در این آزمون هستند.

شما بسته به اینکه چه هدفی را داشته باشید، نیاز دارید که «یک امتیازِ حداقلیِ معین» را از این آزمون کسب کنید.

آزمون آیلتس یک آزمون رقابتی نیست. و عملکردِ شما مستقل از سایر شرکت‌کنندگان بررسی و امتیازدهی می‌شود و در نهایتِ «بَندِ شما» تعیین می‌گردد.

به عنوان مثال، اگر شما قصد پذیرفته شدن در دانشگاهی را داشته باشید که کفِ سطح زبان را «بَندِ ۶» می‌داند، نیاز دارید که این امتیاز را از این آزمون کسب کنید. و در صورت عدم موفقیت، مجددا باید هزینه آزمون را به طور کامل بپردازید و در این آزمون شرکت کنید.

این بدان معناست که شرکت کردن در آزمون آیلتس بدون آمادگی، یک ریسکِ ۳ میلیون تومانی است!

درست است که این آزمون معمولا در هر ماه ۴ بار تکرار می‌شود، ولی هزینه سنگین آن به معنای این است که باید قبل از شرکت در آن حداکثر میزان آمادگی را کسب کنیم.

راهکار چیست؟ آمادگی برای آزمون آیلتس یک سرمایه‌گذاری است

برای اینکه بتوانیم بهترین نتیجه را در آزمون آیتلس بگیریم لازم است، تا جایی که می‌توانیم خودمان را به توانایی مختلفِ زبانی مجهز کنیم و آن‌ها را رشد دهیم.

در طول این سال‌ها، زبان‌آموزان متعددی جهت مشاوره و آمادگی برای آزمون آیتلس به من مراجعه کرده‌اند. بیشتر این افراد، در زندگی خود روی موضوعاتی «غیر از زبان انگلیسی» متمرکز بوده‌اند.

دانشجویی که برای فرصت مطالعاتی قصد پذیرفته شدن در دانشگاهی خاص را دارد، و یا کارمند یک شرکت تجاری که به واسطه ارتقاء کاری، قصد اقامت در واحد بین‌المللی شرکت خود را دارد، نمونه‌هایی از این داوطلبان هستند.

این داوطلبان، در طول دورانِ تحصیل یا کار خود به طور خاص روی رشد مهارت‌های زبانی خود کار نکرده‌اند و اکنون که به نتیجه این آزمون نیاز پیدا کرده‌اند، آیلتس را بزرگترین مانع در راستای رسیدن به هدف خودشان می‌بینند.

اگر شما نیز جزو این دسته از داوطلبان هستید، ادامه مطلب را دقیق بخوانید.

انواع دوره‌های حضوری که شما به آن‌ها نیاز دارید

یکی از راه‌های رشد این مهارت‌ها شرکت در «دوره‌های حضوری آمادگی برای آزمون آیلتس» است. هزینه این دوره‌ها به هیچ‌وجه ارزان نیست و این گرانی با توجه به هزینه خود آزمون آیلتس نیز قابل درک است.

شما معمولا این دوره‌ها را به صورت module های مجزا از هم، یعنی «مهارت‌های تفکیک شده» می‌یابید. یعنی، «listening شنیدن» و «speaking صحبت کردن» و «reading مطالعه کردن» و «writing نوشتن» هر کدام دوره‌های ویژه خودشان را دارند. و برای شرکت در آن‌ها باید هزینه‌های جدا پرداخت کنید.

دوره‌های حضوری در صورتِ برگزاری با «تعدادِ شرکت‌کنندگانِ کم» و همچنین «بررسی دقیق عملکرد شما» توسط مدرس یا تیمِ مدرسین می‌تواند بسیار مفید باشد.

البته بدیهی است که میزان کارایی این دوره‌ها قابل مقایسه با جلسه‌های خصوصی توسط اساتید مجرّب نیست. در جلسه‌های خصوصی، شما محور توجه مدرس هستید و علاوه بر آشنایی با آزمون می‌توانید به طور خاص روی نیازهای خودتان تمرکز کنید. ولی طبیعتا هزینه‌های جلسات خصوصی نیز با دوره‌های حضوری قابل مقایسه نیست و به مراتب بیشتر است.

از طرفی شما لازم است که شما با یک تمایز مهم بین دوره‌های حضوری نیز آشنا شوید و چنانچه قصد شرکت در دوره‌ای را داشتید با دقت آن را بررسی و انتخاب نمایید.

نوع اول: دوره‌های حضوری آیلتس برای رشد مهارت‌های پایه

وقتی صحبت از «دوره‌های آمادگی برای آزمون آیلتس» میشود، بسیاری از زبان‌آموزان تصور می‌کنند که همه دوره‌ها از همین دسته هستند. یعنی به شما کمک می‌کنند تا گام به گام مهارت‌های مورد نیاز برای شرکت در آزمون آیلتس را در خودتان ایجاد کرده و رشد دهید.

اما واقعیت، متفاوت از این است.

اگر دوره‌ای با اسمِ «دوره آیلتس» بخواهد مهارت‌های پایه‌ای شما را رشد دهد، در حقیقت باید شاملِ دوره مقدماتی،متوسط و پیشرفته زبان انگلیسی باشد. چنین دوره‌ای غیر ممکن نیست ولی در فضای آموزشی موجود بسیار نادر است.

وقتی یک آموزشگاه زبان یا مؤسسه‌ای آموزشی اقدام به برگزاری دوره‌های آیلتس می‌کند، فرض خود را بر این می‌گذارد که داوطلبین، سطح حداقلی از زبان (یعنی سطح بالاتر از متوسط upperintermediate یا سطوح B1 و B2را قبلا کسب کرده‌اند و فقط در آن دسته از مهارت‌های تخصصی مرتبط با آزمون آیلتس نیاز به راهنمایی و تمرین دارند.

این در حالی است که بسیاری از داوطلبین، «فاقد این مهارت‌های پایه» هستند و با فرض اینکه قرار است تمامی مهارت‌های مورد نیاز را «از اول تا آخر» در این دوره‌ها بیاموزند، اقدام به ثبت نام نموده و هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کنند؛ و متأسفانه پس از ثبت نام است که متوجه می‌شوند این دوره‌ها برای آماده‌سازی آن‌ها کافی نیست.

اگر شما جزو این دسته از داوطلبان هستید و یا اینکه از سطح فعلیِ مهارت‌های خود آگاهی ندارید، اولا لازم است که به طور حضوری «تعیین سطح» شوید و دوم، در صورت نیاز در دوره‌های مقدماتی، متوسط و یا پیشرفته (در صورت نیاز بهبَندهای ۷ و بالاتر) شرکت کنید و مهارت‌های پایه مورد نیاز خودتان را کسب نمایید.

نوع دوم: دوره‌های حضوری آیلتس برای شناختِ خود آزمون

موفقیت در هر آزمونی نیازمند دو دسته مهارت است. یکی مهارت در خودِ محتوای آزمون، و دیگری داشتنِ شناختِ کافی درباره «ساختارِ آزمون» و «فوت و فن‌های کارآمد» برای پاسخ دادن به سؤالاتِ آزمون.

درباره آزمون آیلتس نیز همین اصل برقرار است. شما از یک سو نیاز دارید که خودِ زبان را به میزان قابل قبولی بشناسید(سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته) و از سوی دیگر، باید با خود آزمون، بخش‌های مختلف، نحوه ایده‌آل پاسخگویی وچالش‌ها و تکنیک‌های مؤثر در عبور از آن‌ها به خوبی آشنا شوید.

به این دسته دوم، در علمِ آموزش، «هوشمندی نسبت به آزمون یا testwiseness» گفته می‌شود.

نکته مهم اینجاست؛ طیف وسیعی از دوره‌های آموزش آیلتس، اعم از حضوری و آنلاین، تلاش دارند که شما را با همین بخش دوم آشنا کنند.

در این دوره‌ها شما با ساختار، بخش‌های مختلف، انواع سؤالاتی که شما ممکن است در هر یک از این بخش‌ها ببینید،نحوه پاسخگویی به آن‌ها، مدیریت زمان و اشتباهات رایجی که داوطلبان انجام می‌دهند آشنا می‌شوید.

این موارد برای هر چهاربخش آزمون، یعنی مطالعه کردن و صحبت کردن، شنیدن و نوشتن مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت امکان شما هر کدام از آن‌ها نیز تمرین خواهید کرد.

بنابراین، قبل از اقدام به شرکت در هر دوره‌ای با عنوان «آمادگی برای آزمون آیلتس» باید از محتوای موجود در آن‌ها آگاه شوید و سپس با توجه به نیازمندی‌های خود، اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید.

منبع : amokhtan.com

 
 
  • learningenglish learningenglish1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی